۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۱۰۶
امام جمعه مرند:

 تعطیلات تابستان فرصتی برای مجاهدت علمی طلاب است

حجت‌الاسلام نعمت‌زاده با تأکید بر این‌که تعطیلی برای طلاب علوم دینی معنا ندارد، گفت: تعطیلات تابستان فرصتی برای مجاهدت علمی طلاب است.
گردهمايي طلاب مرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی نعمت‌زاده، امام جمعه مرند امروز در نشست معنوی و معرفتی طلاب مدرسه علمیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) این شهر با بیان این‌که فرصت‌های طلایی در دوران تحصیل نباید مورد غفلت قرار گیرد، اظهار داشت: آنچه مسلم است؛ تعطیلی برای طلاب علوم دینی معنا ندارد.


وی با بیان این‌که تعطیلات تابستان فرصتی برای مجاهدت علمی طلاب است، خاطرنشان کرد: مرور سبک زندگانی علمای گذشته یکی از عوامل موفقیت طلاب در علم‌اندوزی و تهذیب نفس است؛ علمای سلف از هر فرصتی برای ارتقای سطح فقهی و معرفتی بهره می جستند، حتی در گرمترین روزهای تابستان نیز علمای دین غافل از درس و بحث نبودند.


امام جمعه مرند با بیان این حدیث از امام علی(ع) گفت: آن حضرت فرمودند؛ هرکسی را که خداوند متعال خیر آن را اراده کند، او را موفق‌‌ می‌کند، از سوی دیگر اگر علمای گذشته موفقیت و توفیقی داشتند؛ همه را مدیون طاعات می دانند. در ادامه همین حدیث آمده است؛ زمانی که خداوند متعال خیر او را اراده نکند، وی را سرگردان و حیران‌‌ می‌گذارد.


حجت الاسلام نعمت‌زاده ادامه داد: اگر طلاب علوم دینی در فعالیت‌های علمی و اخلاقی خود مجاهدت و جدیت داشته باشید، خداوند متعال تلاش آنها را بی اجر نخواهد گذاشت، به عبارت دیگر باید دانست که انسان در این دنیا بدون زحمت و تلاش به جایی نمی رسد و برای عاقبت بخیری نیز باید تلاش کرد.


وی اخلاص را مهم‌ترین گام برای موفقیت انسان در تمامی امور دانست و افزود: مُخْلَص به آن مرحله عالی از مراتب اخلاص گفته می‌شود كه پس از مدّت‌ها جهاد با نفس، حاصل می‌شود، همان مرحله‌ای كه شیطان از نفوذ وسوسه اش در انسان مأیوس می‌شود. در حقیقت (بنده مُخْلَص) بیمه الهی می‌شود.


این استاد اخلاق حوزه با تشریح گام‌های موفقیت انسان در امور یادآور شد: بی تردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صحیح و اصولی از شرایط و فرصت‌های مناسب است، که فرصت جوانی از اساسی ترین آن‌ها به شمار‌‌ می‌رود. دوران جوانی، یکی از مهم ترین و بهترین دوره‌های زندگی انسان است.


حجت الاسلام نعمت‌زاده افزود: باید در دوران طلبگی از فرصت‌های مناسبی که برایمان فراهم شده است، استفاده بهتری داشته باشیم و بدانیم که در گذشته ضمن کمبود امکانات تحصیلی، علامه‌هایی در حوزه‌ تربیت شده‌اند که اندیشه های ایشان اکنون نیز پاسخگوی نیاز‌های اعتقادی، اخلاقی و ... است.


وی افزود: امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند؛ پیش از آن که فرصت از دست رود و مایه ‌اندوهت شود، آن را غنیمت شمار و در جای دیگری می‌فرمایند؛ سلامتی و قدرت و فراغ بال و جوانی و نشاط خود را فراموش مکن، از آن‌ها در راه آخرت استفاده کن، بنابر این طلاب علوم دینی بایستی نهایت بهره را از فرصت های طلایی دوران تحصیل داشته باشند./935/203/ب2

ارسال نظرات